چه مقدار روغن باید در موتور ریخته شود.

در مواجهه با نیاز به تعویض روغن موتور، رانندگان همیشه نمی دانند ظرفیت خرید چقدر است. مقدار روغن موتور برای هر مارک خودرو متفاوت است. بیایید در مورد نحوه تعیین سطح فیلم روغن، چرایی تعویض آن و مقدار روغن در زیر کاپوت ماشین صحبت کنیم.

قبل از اینکه به سوال اصلی بپردازیم، بیایید مشخص کنیم که چرا روغن موتور را زیر کاپوت ماشین می ریزد. واقعیت این است که در طول عملکرد کل سیستم پیشرانه، هر یک از عناصر فلزی آن در معرض بارهای زیاد دمایی قرار می گیرد: تعامل شدید قطعات باعث نیروی اصطکاک بالایی می شود که تأثیر مخربی بر روی موتور به عنوان یک کل دارد. روان کننده که دارای ویسکوزیته تعیین شده توسط سازنده است، تمام شکاف های بین عناصر را پر می کند و در نتیجه لایه محافظ بین آنها را فعال می کند. بنابراین، نیروی اصطکاک کاهش می یابد، دمای داخل محفظه به حالت عادی باز می گردد و کل واحد با حداکثر منبع کار می کند.

روغن موتور

تعویض روغن موتور

تعمیر و نگهداری ماشین بدون تعویض روغن موتور ضد بخار مناسب نیست. باید به طور مرتب به روز شود و دفعات چنین روشی به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر قرار است روغن معدنی را زیر کاپوت بریزید، اعمال مفید آن، مشروط به سبک رانندگی آرام، پس از 5-6 هزار کیلومتر ناپدید می شود. عاشق رانندگی تهاجمی هستید؟ دوام روغن بسیار کم خواهد بود. نیمه مصنوعی کمی بیش از 8 هزار کیلومتر به عقب برمی گردد ، اما مصنوعی با کیفیت بالا در بهترین حالت به خودرو بیش از 15 هزار کیلومتر خدمت نمی کند. بنابراین، فاصله تعویض به پایه شیمیایی، سبک رانندگی، شرایط عملیاتی و “سن” خودرو بستگی دارد.

اگر برای اولین بار با این کار روبرو می شوید، در اینجا چند نکته برای شما آورده شده است:

دستگاه را روی یک سطح صاف قرار دهید. گزینه ایده آل یک گودال گاراژ یا روگذر است.
قبل از تخلیه مایع، ماشین را به مدت 30 تا 40 دقیقه در اطراف شهر یا بزرگراه برانید تا دمای کار در سیستم پیشرانه تنظیم شود.
هر بار که روغن را عوض می کنید، فیلتر روغن را عوض کنید.
روغن قدیمی با بازکردن گردن پرکننده روغن موتور ایرانول 12000 چند کیلومتر است اهمیت دارد در بالای موتور و بیرون کشیدن دریچه تخلیه در پایین دستگاه پاک می شود. محافظ میل لنگ باید قبل از تعویض برداشته شود.
اغلب توصیه نمی شود از دستگاه هایی برای “تعویض سریع” استفاده کنید: آنها کل مقدار روان کننده را تخلیه نمی کنند، به جز بخشی از مایع کار در پایین واحد. در نتیجه سیال منسوخ و جدید که منجر به کاهش عمر موتور می شود.

روغن موتور گتکس

نحوه بررسی صحیح سطح روغن

در هر موتوری لازم است روغن را با یک میله مخصوص روغن اندازه گیری کنید که در سوراخ مهر و موم شده روی بلوک سیلندر اختصاص داده شده برای آن قرار دارد. در قسمت بیرونی دارای یک دسته پلاستیکی است که برای برداشتن آسان ابزار طراحی شده است. از طرف دیگر، میل لنگ دارای علائمی برای اندازه گیری سطح مایع است که در حمام روغن غوطه ور شده است.

بررسی سطح روغن موتور

ماشین را روی یک سطح صاف قرار دهید. این مهم است زیرا در صورت کج شدن، سطح مایع ممکن است مخدوش شود.
میله را بردارید و آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید. پارچه نباید حاوی خاک، نخ های پشمی و سایر “چیزهای کوچک” باشد که بعداً با یک کاوشگر وارد موتور شوند.

ضروری است ضخامت لایه روغن باید در موتور سرد یا کمی سرد اندازه گیری شود و صادرات روغن موتور به علت کاربرد آن زیاد است. اگر تمام روز در شهر قدم بزنید، توقف کنید و تصمیم بگیرید که بلافاصله سطح سوخت را اندازه گیری کنید، نتیجه دور از واقعیت خواهد بود. نکته این است که روغن سیستم گرم شده در واحدهای کار توزیع می شود و در قسمت پایین میل لنگ متمرکز نمی شود. بنابراین، اندازه گیری اطلاعات نادرستی در مورد کمیت آن می دهد. اجازه دهید ماشین 15-20 دقیقه استراحت کند و سپس خود را با یک پروب مسلح کنید.

روغن موتور وارداتی

ضمناً پس از برداشتن ماژول می توانید وضعیت روغن را نیز خودتان حدس بزنید. اگر دارای ناخالصی های شخص ثالث است، یا ویسکوزیته آن با مقدار مورد نیاز مطابقت ندارد، وقت آن است که به تعمیر و نگهداری موتور فکر کنید.

چرا حداقل سطح روغن در موتور خطرناک است؟
با اندازه گیری مقدار روغن پر شده با میله اندازه گیری، ممکن است که مقدار آن به علامت “حداقل” نمی رسد. چرا این خطرناک است؟ واقعیت این است که سطح پایین مایع روان کننده نمی تواند حفاظت لازم را برای تمام عناصر ساختار موتور فراهم کند و  احتمالاً به هیچ وجه تشکیل نمی شود و اصطکاک “خشک” مکانیسم را افزایش می دهد. سایش سریع واحدهای کار، افزایش دمای داخل محفظه واحد و گرفتگی میل لنگ از پیامدهای اصلی سطح ناکافی روغن است.