افزایش عمر وسیله نقلیه با روغن موتور مناسب

روغن موتور برای وسیله نقلیه شما بسیار مهم است. اگر قرار باشد عمر وسیله نقلیه طولانی شود، انتخاب همه روغن های موتور نیز مهم می شود. پس چگونه تمام روغن ها را برای ماشین خود انتخاب کنیم؟ با توجه به تمام گزینه های روغن موتور، انتخاب روغن مناسب برای ماشین شما می تواند کاری غیرممکن و همچنین دلهره آور به نظر برسد.

اطلاعات زیادی در مورد گزینه های مختلف روغن موتور وجود دارد. بنابراین چگونه بهترین روغن موتور را برای ماشین خود انتخاب کنید. در اینجا ما تمام اطلاعات مربوط به این سوال مهم را در اختیار شما قرار می دهیم.

روغن موتور

روغن موتور چه می کند؟

روغن موتور عمر موتور هر وسیله نقلیه ای را افزایش می دهد. جدای از این، قطعات موتور و روغن موتور گتکس را از طریق روانکاری در دماهای بالا صاف نگه می دارد. این امر باعث کاهش اصطکاک در قسمت های مختلف موتور می شود. روغن موتور همچنین برای کاهش دمای موتور خودرو و خنک نگه داشتن آن مفید است. در کنار این، روغن کربن و کثیفی انباشته شده در موتور را نیز پاک می کند.

نحوه انتخاب روغن موتور

روغن موتور باید با توجه به مدل خودرو انتخاب شود. عمر موتور، عملکرد و ایمنی آن در طولانی مدت توسط روغن موتور تعیین می شود. تکنولوژی موتور در طول زمان تغییر کرده است. به همین دلیل است که شرکت های خودروسازی روغن موتور را با توجه به ظرفیت موتور خودرو تصمیم می گیرند. روغن موتور متفاوتی برای موتور بنزینی و موتور دیزل وجود دارد. چگونه بهترین روغن موتور را برای ماشین خود انتخاب کنیم؟

اولین قدم صادقانه برای پاسخ به این سوال بسیار ساده است و آن خواندن دفترچه راهنمای خودرو است. از همان روغن موتوری که شرکت خودروسازی برای خودروی شما توصیه کرده است استفاده کنید.

روانکاری روغن مهم است
هنگام خرید روغن موتور برای وسیله نقلیه خود، مهم است که ویسکوزیته آن را در نظر داشته باشید. هر چه ویسکوزیته روغن بیشتر باشد روانکاری آن بیشتر می شود. به دلیل دمای بالا در موتور، روانکاری روغن به مرور زمان کاهش می یابد. در عین حال در اثر سوختن روغن موتور نیز کاهش می یابد. در کنار این، به دلیل اصطکاک مداوم در بسیاری از محفظه های موتور، روغن نیز کثیف می شود که باعث کاهش روانکاری آن می شود. بنابراین ویسکوزیته روغن موتور باید بررسی شود.

روغن جداگانه برای موتور بنزینی
خودرو با کدام سوخت مانند بنزین، گازوئیل، CNG یا LPG کار می کند. به این ترتیب روغن موتور انتخاب می شود. دور موتور بنزینی زیاد است یعنی سرعت آن زیاد است. به همین دلیل شرکت های خودروسازی استفاده از روغن W5-30 را برای وسایل نقلیه با موتورهای بنزینی توصیه می کنند.
روغن جداگانه برای موتور دیزل
سیستم احتراق موتورهای دیزلی متفاوت است. در این، مخلوطی از سوخت و هوا تحت فشار بالا منفجر می شود. در چنین شرایطی عملکرد موتور خوب است و اجزای موتور به سرعت فرسوده نمی شوند، برای این کار روانکاری بالا در روغن بسیار مهم است. جدای از این، مقدار زیادی کربن در موتور دیزل انباشته می شود. به همین دلیل شرکت های خودروسازی استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته بالاتر از W15-40 را برای خودروهای موتور دیزلی توصیه می کنند به همین علت صادرات روغن موتور زیاد است.